Så nöjda är kunderna med sin bank

Hur nöjda är egentligen de svenska bankkunderna? Nöjdare än på tio år visar en ny undersökning av bankbranschen. Efter en period av osäkerhet och inflation syns nu en viss optimism, sjunkande inflation och räntesänkningar. De svenska storbankerna har dessutom nöjdare kunder än på länge – fastän de mindre bankerna ligger i topp. 

Bättre tider ger nöjdare bankkunder

Under hösten 2024 har Svenskt kvalitetsindex, SKI, publicerat sin rapport över kundnöjdheten hos svenska bankkunder. I år bryts en längre nedåtgående trend – nu är äntligen de svenska kunderna nöjdare med sin bank än vad de varit på tio år.

Enligt författarna till rapporten kan den ökade nöjdheten bero på ett mer optimistiskt världsläge när det kommer till ekonomi. Efter en längre period av höjda räntor och stigande inflation har vindarna vänt något – och bankkunderna blir överlag mer optimistiska. 

För tio år sedan, senast som bankkunderna var såhär nöjda, hade Riksbanken precis genomfört en rad räntesänkningar av styrräntan efter en tidigare ekonomisk kris. Läget idag är förvånansvärt likt det för tio år sedan, och bankkunderna reagerar på ett liknande sätt. 

Digitala tjänster i fokus

Förutom det förbättrade ekonomiska läget så syns även en bred nöjdhet när det kommer till bankernas digitala tjänster. Många kunder är nöjda med sina bankappar och hur enkelt det är att sköta de flesta av sina bankärenden digitalt. 

AI-satsning skapar missnöje

En digital tjänst som inte får lika mycket ros är bankernas AI-satsning. Många, men långt ifrån alla, banker har nämligen lanserat så kallade AI-assistenter. Dessa assistenter ska besvara frågor och hjälpa kunderna snabbt och smidigt direkt i appen eller på internetbanken. 

Utvecklingen för dessa AI-assistenter har dock inte kommit så långt som bankerna kanske hoppats på, och de flesta kunder som provat tjänsterna är mycket missnöjda. Man upplevs inte få den hjälp man önskat, vilket skapar frustration och missnöje. 

Topplista på banker – så nöjda är kunderna

Hur har de svenska bankkunderna placerat bankerna på den svenska marknaden? Enligt SKI ser topplistan ut som följer: 

  1. Sparbankerna – 75,1/100
  2. Länsförsäkringar Bank – 73,3/100
  3. ICA Banken – 72,5/100
  4. Skandia – 72,5/100
  5. Handelsbanken – 69,9/100
  6. Danske Bank – 69,6/100
  7. Branschen
  8. Nordea – 68,5/100
  9. SEB – 67,5/100
  10. Swedbank – 66,8/100

Allra längst ner på listan hittar vi alltså tre av de svenska storbankerna med Swedbank i botten följt av SEB och Nordea. Handelsbanken är den storbank som placerar sig högst på listan på plats fem. Värt att notera är att storbankerna har fått högre poäng än tidigare år. En liten seger trots bottenplaceringarna.

I toppen hittar vi Sparbankerna följt av Länsförsäkringar Bank och ICA Banken. Enligt SKIs poängskala är Sparbankerna den enda banken som når över poänggränsen 75. Får man över 75 poäng har man en stark relation mellan kund och företag. 

Läs hela rapporten här.