Advisa privatlån
Ett privatlån är ett lån som du kan använda till vad som helst. De flesta använder lånet när de behöver täcka oväntade kostnader men många använder lånet för att finansiera saker som exempelvis renovering, resor och kontantinsatser vid bostadsköp. Möjligheterna med ett privatlån är oändliga, men det gäller att välja ett privatlån som är fördelaktigt om du vill kunna hålla kostnaderna nere.
En fördel med att ansöka om ett lån via en låneförmedlare är att du först och främst slipper ta kontakt med alla banker själv. Dessutom behöver du bara en kreditkontroll för att ansöka om ett lån hos samtliga banker och låneinstitut som är kopplade till låneförmedlaren.
Kreditkontrollen utförs av UC, Upplysningscentralen. Din ansökan godkänns eller nekas baserat på uppgifterna som framkommer i kreditkontrollen. Även räntan som du får på dina låneerbjudanden baseras på denna informationen. Om du har betalningsanmärkningar minskar sannolikheten att du får ditt lån beviljat, och om du erbjuds lån är villkoren ofta sämre.
Samla lån
Många använder låneförmedlarnas tjänster för att dra ned sina egna räntekostnader. Om du har dyra krediter eller lån med höga räntor så kan det löna sig att lösa dessa med hjälp av ett privatlån. Genom att ta ett lån som täcker alla dina mindre lån, något som kallas för att samla lån, kan du dra ned kostnaderna direkt. Det beror på att räntan och villkoren på de nya, större privatlånet är bättre än de dyrare och mindre lånen.
Villkor för lån hos Advisa
Om du har en medsökande på lånet som har en ordnad ekonomi kan det öka möjligheterna till att beviljas ett lån till en bra ränta.
Räntan för ett privatlån är rörlig och sätts individuellt. Eftersom du på en och samma gång vänder dig till flera olika långivare som återkommer med sina svar får du också en översikt över vilken ränta som just du kan erbjudas.
Ansökan är inte bindande
Det kan vara bra att komma ihåg att din ansökan aldrig är bindande förrän du har fått ett låneerbjudande och godkänt detta, antingen genom ditt BankID eller genom att skriva på avtalet.
Advisa kundtjänst
Advisas kundsupport via telefon har öppet veckans alla dagar:
- Måndag – torsdag: 09-20:30
- Fredag: 09-17
- Lördag-söndag: 12-16
Du kan även skriva ett meddelande till kundtjänsten via Advisas hemsida. Vill du diskutera villkoren för ditt lån kan du även få personlig rådgivning via en kunnig medarbetare via telefon.